söndag 23 augusti 2009

Hallå igen!

hejhej

Det var ett tag sen jag skrev men nu ska jag ta tag i det igen. Allting börjar nu igen, skolan, hundträningen fortsätter, dansen och så ska jag spela gitarr så jag kommer vara helt slut varje dag tror jag men det är det värt.

I onsdags var jag och Pima på Väla och tränade med Lena-Maria. Vi hade sällskap av Karin och Quantax. Vi värmde upp och tog upp kontakten utanför Väla i ca en halvtimme innan vi började gå in mot Väla. Vi värmde upp med följsamhet, kontaktövningar och lite stanna övningar. Sedan började vi gå in mot Väla.

När vi gick in mot Väla fick jag ta upp kontakten flera gånger med Pima men det funkade bra till slut. Vi satte oss utanför ingången på en bänk och väntade på att hundarna skulle sätta eller lägga sig ner och jag tror att det tog ungefär 20 sek för Pima. Quantax och Pima var lite nellade på varandra men det är bara bra träning för oss.

Efter en liten stund skulle vi gå in. Jag och Pima skulle gå genom den snurran som man går igenom för första gången och det gick bra. Vi gick in vid djuraffären och gick bortort mot Apoteket. Jag skulle hämta lite grejer där. Pima hade ganska god kontakt med mig när vi gick igenom Väla. Hon var jätteduktig för att det var första gången.

När vi väl var framme vid Apoteket kom jag på att jag hade glömt mitt leg. i bilden så Lena-Maria sprang ut och hämtade det till mig. Karin och jag gick och satte oss på en bänk utanför Apoteket med hundarna. Pima hade lite svårt att slappna av. Helt plötsligt hoppar hon upp mot mitt ansikte och slickar mig. Då kollar jag mitt blodsocker och det låg på 13,8, så Pima hade precis markerat!!! Så hon fick en bit av sitt specialgodis och sen blev hon lugn igen.

Medan vi satt där på bänken var det många blickar mot oss och våra hundar, men ingen hade något negativt att säga, så det var ju bra! Några kom faktiskt fram och frågade lite och det tycker jag är superkul.

Lena-Maria kom tillbaka in och hon och jag gick in på Apoteket. Jag kände mig lite så stressad men hon som satt där man tar ut recept sa att jag kunde ta det lugnt och inte stressa, jag hade tid. Så, jag satte Pima ner och sa till henne att stanna. Efter det tog jag upp mitt leg. och sa vad jag skulle ha. I mellan åt klickade jag och gav Pima godis. Hon var jätteduktig. Hon brydde sig inte om andra människor utan hon hade full koncentration på mig.

När vi var klara gick vi mot utgången vid Systembolaget.  Jag tog av Pimas täcke och sedan tog vi en ganska lång promenad mot bilen. Vi satte oss vi en lite skog och Lena-Maria hjälpe Karin med en sak medan jag tränade skvallra. Det funkar riktigt bra nu faktiskt. Träning ger färdighet…… Karin hade med sin andra hund Molle som Pima hade aldrig träffat förut så detta var ett jättebra träningstillfälle. När vi var klara på Väla lämnade Lena-Maria mig på jobb hos mamma.

Jag ska träna på det vanliga men även starter. Dessutom måste jag börja om med städa för när jag började lära in det blev det ett fel som har ställt till ganska mycket problem med det löser jag på något vis. Jag har även fått programmet nu för Förarutbildningen och det verkar jätteintressant!!

Såklart så tränar jag nästan på varje promenad och 3 gånger i veckan själv. Vi ska till Åhus nu på torsdag och träna där. Det ska bli jättekul!

Jag hör av mig här nästa gång vi har tränat!

 

Elin

Inga kommentarer: